sâmbătă, 4 octombrie 2008

Obiectivul SMART

Cum se elaborează obiective SMART

SMART este un acronim al caracteristicilor considerate esenţiale pentru corecta formulare a unui obiectiv. Cele mai frecvente versiuni ale acronimului SMART sunt următoarele:

* - Specific, Măsurabil, Abordabil, Realist, încadrabil în Timp;
* - Specific, Măsurabil, reAlizabil, orientat către Rezultat, la Timp;
* - Specific, Măsurabil, (de) Atins, Realist, Tangibil;
* - Stimulativ, Măsurabil, Acceptat de toate părţile interesate, Realist, definit în Timp.

Se poate observa că cea mai mare diferenţă apare la caracteristicile 3 şi 4. Folosirea termenului “Realist” alături de “Abordabil” sau “reAlizabil”, este oarecum redundantă. În acest sens, considerăm că termenul “realist” este inclus deja în “Abordabil” sau “reAlizabil”. Un obiectiv nerealist nu ar putea fi nici abordabil, nici realizabil.

Aceste caracteristici sunt următoarele:

* S – specific;
* M – măsurabil;
* A – (de) atins/abordabil;
* R – relevant;
* T – încadrabil în timp.

Specific – înseamnă că un obiectiv indică exact ceea ce se doreşte a se obţine.

Un obiectiv specific este foarte clar exprimat, nu lasă loc de îndoieli. Un obiectiv specific diferă în primul rând de unul general. El vizează rezultate concrete, iar nu rezultate în general.

Ex: obiectiv general – “creşterea satisfacţiei clienţilor”

Ex: obiectiv specific – “reducerea numărului de reclamaţii cu 10%”.

Pentru a verifica dacă un obiectiv este sau nu Specific, utilizaţi întrebări precum:

* - Cine?
* - Ce?
* - Când?
* - Cum?
* - Care este grupul ţintă?

Nu este însă obligatoriu ca un obiectiv să răspundă, în mod obligatoriu, la toate întrebările de mai sus în acelaşi timp.

Măsurabil – înseamnă că un obiectiv poate fi cuantificat, fie cantitativ, fie calitativ.

Un obiectiv măsurabil este cel care permite stabilirea cu exactitate a faptului că a fost atins ori nu sau în ce măsură a fost atins. De asemenea, un obiectiv măsurabil permite monitorizarea progresului atingerii lui.

Ex: obiectiv general – “creşterea satisfacţiei clienţilor”

Ex: obiectiv specific – “reducerea numărului de reclamaţii cu 10%”.

Se poate vedea, în exemplul de mai sus, că, prin compararea situaţiei de la un moment dat cu obiectivul, se poate măsura dacă a fost atins ori nu sau în ce măsură a fost atins (Ex: 50%, daca reducerea a fost de doar 5%).

Pentru a verifica dacă un obiectiv este sau nu Măsurabil, utilizaţi întrebări precum:

* - Cât de mult(ă)?
* - Cât de mulţi(e)?

Abordabil/de Atins/reAlizabil – înseamnă că un obiectiv poate fi într-adevăr atins.

În acest sens, trebuie luate în considerare mai multe aspecte:

* - prin definirea obiectivului nu se propune realizarea a ceva imposibil de atins în condiţiile date (Ex: nu se poate realiza o autostradă într-o săptămână şi nici peste un ocean, daca adâncimea apei în unele locuri este de câţiva km.);
* - obiectivul în cauză poate fi atins de către organizaţia sau persoana care este responsabilă de realizarea lui. În acest sens, trebuie ţinut cont de resursele existente, capacitatea organizaţiei, timpul disponibil necesar.

În mod ideal, obiectivele trebuie să nu depindă de acţiunile unei alte entităţi decât cea care are responsabilitatea realizării lor.

Ex: obiectiv de atins/realizabil – “reducerea reclamaţiilor cu 10%”.

Ex: obiectiv nerealizabil: “întreprinderea noastră va deveni lider de piaţă într-o săptămână” în condiţiile în care ea evoluează pe o piaţă mediu concurenţială.

Relevant – înseamnă că realizarea obiectivului contribuie la obiectivul general al companiei.

Realizarea unui obiectiv trebuie să contribuie în mod nemijlocit la atingerea unui obiectiv mai mare, mai general. În acest sens, el trebuie să vizeze un anumit impact.

Ex: În cazul de mai sus, obiectivul specific contribuie la obiectivele generale ale Sistemului de Management al Calităţii.

Relevanţa unui obiectiv se evaluează în raport cu obiectivul general al acelui proiect.

Încadrat în Timp – înseamnă că obiectivul conţine şi data până la care este prevăzut a se realiza.

Legat de un obiectiv încadrat în Timp, ştim cât ar trebui ca acesta să se realizeze.

Pentru a verifica dacă un obiectiv este sau nu încadrat în Timp, utilizaţi întrebări precum:

* - Când?
* - Până când?
* - În ce perioadă?

Ex: obiectiv în cadrat în timp - “organizarea în perioada 17-18 martie 2008 a unei instruiri pe tema tehnicilor de audit cei 4 angajaţi din Departamentul de asigurarea calităţii al organizaţiei X”.

Un comentariu:

Cristina spunea...

In engleza, obiectivul SMART se descrie astfel:

S - specific, significant, stretching

M - measurable, meaningful, motivational

A - agreed upon, attainable, achievable, acceptable, action-oriented

R - realistic, relevant, reasonable, rewarding, results-oriented

T - time-based, timely, tangible, trackable